Domki drewniane do 35 m2 na zgłoszenie. Jakie są procedury?

Domek drewnianyPrzedstawiamy informacje o budowie rekreacyjnych domów drewnianych. Jak wygląda procedura zgłoszenia? Jakich formalności trzeba dopełnić? Zobacz nasz poradnik.

Rekreacja jest dziś w cenie. W dodatku rekreacja w Polsce, blisko natury, jezior i lasów. W dobie pandemii Covid-19 Polacy docenili własne podwórko, o czym świadczy wzrost cen działek budowlanych i rekreacyjnych. Uciekamy z miast lub chociażby szukamy weekendowej odskoczni od zgiełku metropolii.

Jeśli posiadasz stare siedlisko czy działkę rekreacyjną lub przy własnym domu chcesz wygospodarować dodatkową przestrzeń dla gości, warto rozważyć budowę domku drewnianego.

Domki drewniane: czy wymagają pozwolenia na budowę?

Jak informuje producent domków (https://www.domki-sodas.pl/) istnieje kilka zasad i wymogów prawnych, dzięki którym na działce możliwe jest postawienie drewnianego domku bez pozwolenia na budowę. Według prawa budowlanego na zgłoszenie, czyli bez pozwolenia na budowę, można postawić wolno stojący parterowy budynek rekreacji indywidualnej, rozumiany jako budynek przeznaczony do okresowego wypoczynku.

Budynek ten nie może przekraczać powierzchni zabudowy do 35 m2 oraz musi być parterowy (czyli bez poddasza użytkowego).

Dodatkowo należy pamiętać o tym, by liczba takich obiektów na działce nie przekraczała 1 na każde 500 m2 powierzchni działki (art. 29 ust. 1 pkt 2a).

Domek drewniany na zgłoszenie: od czego zacząć?

Należy zacząć od sprawdzenia, czy na danej działce jest możliwość postawienia domku wypoczynkowego. Zaczynamy od przeanalizowania Miejscowego Planu Zagospodarowania. Może się jednak okazać, że taki plan na interesującym nas terenie nie istnieje. Mamy 2 możliwości:

Miejscowy plan zagospodarowania istnieje - sprawdzamy założenia planu; przeznaczenie terenu działki i wymagania dotyczące zabudowy. Zgłoszenie budowy nie może być sprzeczne z założeniami miejscowego planu.

Miejscowy plan zagospodarowania nie istnieje - wnioskujemy o otrzymanie decyzji o warunkach zabudowy. Przepisy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym nie są jednoznaczne i dużo może zależeć od interpretacji konkretnego urzędu.

Procedura zgłoszenia krok po kroku

We wzorze na zgłoszenie do budowy musimy podać:

  • miejscowość i numer działki (działek), na której budynek będzie się znajdował;
  • rodzaj, zakres i sposób wykonywania robót budowlanych - określamy rodzaj materiałów z jakich będzie wykonany domek, wysokość domku, powierzchnię zabudowy, kąt nachylenia dachu;
  • instalacje wewnętrzne, w jakie budynek będzie wyposażony;
  • termin rozpoczęcia robót budowlanych.

Do zgłoszenia należy dołączyć dokument potwierdzający prawo do nieruchomości oraz rysunki budynku, które przedstawiają rzuty, wymiary i lokalizację. Warto dodać kopię mapy zasadniczej. Po złożeniu formularza czekamy 21 dni - jeśli urząd nie zgłosi zastrzeżeń, możemy stawiać domek.

Komentarze