Markety budowlane

Market budowlanyAsortyment budowlany i materiały do majsterkowania budzą coraz większe zainteresowanie Polaków. Z roku na rok więcej osób decyduje się też na zakupy w dużych sieciach handlowych i marketach budowlanych, w których asortyment jest większy niż na niewielkich składach budowlanych, ceny zachęcające, a duże partie materiałów budowlanych dostępne od ręki bez konieczności oczekiwania na realizację zamówienia.

Jak podają duże markety budowlane w marcu 2019 odnotowany został znaczący wzrost zainteresowania materiałami budowlanymi. Różnica w stosunku do ubiegłego roku wynosi aż 35%. W pierwszym kwartale klienci kupowali głównie materiały i akcesoria ogrodnicze. Niewątpliwie po ubiegłorocznym spadku sprzedaży dla budowlanych gigantów handlowych pospieszyła z pomocą wczesna wiosna i wysokie temperatury jak na tę porę roku. Na drugim miejscu znalazły się materiały wykończeniowe takie jak płytki ceramiczne, drewno, wykładziny i dywany, a także wzrosło zainteresowanie meblami, materiałami i akcesoriami meblowymi. Spadła natomiast sprzedaż asortymentu, produktów do tworzenia instalacji elektrycznych, artykułów i instalacji sanitarnych, które chętniej kupowano w ubiegłych latach. Obserwując statystyki można uznać, że zmiana popularności kupowanego asortymentu w marketach budowlanych może mieć związek z kolejnością prac budowlanych. Klienci, którzy rok temu budowali domy i montowali wszelkie instalacje, w tym roku powrócili do ulubionych sieci po materiały wykończeniowe i ogrodnicze.

Największe markety budowlane w Polsce

Rynek budowlany w Polsce diametralnie zmienił się w połowie lat 90 ubiegłego stulecia, kiedy przywędrowały do nas pierwsze markety budowlane. Atrakcyjne ceny, szeroki asortyment, fachowa obsługa i szybki transport odebrały sporą część klientów małym i średnim składom budowlanym. Zakupy w marketach i dużych sieciach są atrakcyjniejsze dla potencjalnego klienta niż te na placach składów z materiałami budowlanymi. Po pierwsze towar jest odpowiednio wyeksponowany, ceny są widoczne, a sprzedawcy zabiegają o klientów. Miłośników marketów budowlanych nie odstrasza nawet fakt, że promocyjne ceny dotyczą przeważnie tak zwanych produktów w wersjach marketowych. Kostka brukowa o dwa centymetry niższa, nieco gorszej jakości płytki, słabszej klasy panele podłogowe itp. Mimo tych wad i tak większość Polaków woli robić zakupy w dużych sieciach budowlanych. Cenimy je za możliwość obejrzenia wielu towarów w jednym miejscu, fachową obsługę i możliwość zrobienia zakupów również soboty i niedziele handlowe.

Przegląd marketów budowlanych

PSB Mrówka to sieć polskich marketów budowlanych istniejących od 1998 roku, jak można przeczytać na oficjalnej stronie sieci PSB obecnie na terenie całego kraju znajduje się aż 285 marketów. PSB Mrówka należy do grupy Polskich Składów Budowlanych skupiających duże, średnie i małe składy budowlane i markety, które mają wspólną nazwę Mrówka. W 2019 roku grupa stawia na rozwój sieci mini marketów Mrówka, które po udanej ekspansji w dużych i średnich miastach mają się pojawić w miasteczkach gminnych. W marketach budowlanych Mrówka dostępne są materiały budowlane, instalacyjne.

Castorama to francuska firma, która powstała w 1969 roku. Pierwszy sklep miał powierzchnię 5000 m2 i oferował asortyment dla majsterkowiczów. Z roku na rok asortyment był coraz szerszy, a sklep zdobywał rynek krajowy. W 1988 roku otworzono pierwszy sklep we Włoszech - był to jednocześnie pierwszy market Castoramy otworzony poza granicami Francji. Castorama debiutowała w Polsce w 1994 roku szybko zyskując popularność wśród majsterkowiczów i osób planujących remont. W 1998 roku Castorama połączyła siły z brytyjskim B&Q, a potem dołączyła do grupy Brico Depot, zyskując 3 miejsce i miano światowego giganta pod względem ilości sklepów i oferowanego asortymentu. Obecnie w Polsce jest 76 sklepów, w tym 74 pod nazwą Castorama i 2 Brico Depot. W Castoramie znajdziemy artykuły do majsterkowania i narzędzia, które nadal przeważają pod względem ilości asortymentu, materiały budowlane, artykuły ogrodnicze, meblowe, wykończeniowe oraz ozdobne.

OBI - to niemiecka firma, która powstała w 1970 roku, w Polsce pierwszy sklep otwarto w 1998 roku w Tychach. Obecnie market budowlany ma 600 sklepów w całej Europie, tym 58 w Polsce. Sieć marketów OBI jest laureatem wielu nagród, do których należą: Diamenty Forbesa za najszybciej rosnącą sieć sklepów, Gwiazdę Jakości Obsługi w latach 2015 i 2017, Dimakerindex 2017 za wysoki poziom obsługi klienta. W marketach budowlanych OBI znajdziemy narzędzia, asortyment wykończeniowy, materiały do instalacji wodnych i elektrycznych, sanitaria, oświetlenie i artykuły ogrodnicze, dekoracyjne oraz materiały budowlane.

LEROY MARLIN to firma rodzinna, która powstała we Francji w 1923 roku. Pierwszy sklep miał nazwę American Stock i sprzedawano w nim artykuły budowlane pozostawione przez Amerykanów po I wojny światowej. Do 1960 roku powstała już cała sieć sklepów z asortymentem dla majsterkowiczów, w tym też roku sklepy zmieniają nazwę na LEROY MERLIN. W 1980 roku sieć liczy 33 sklepy i zostaje przejęta przez grupę MULLIEZ. W 1989, roku Leroy Marlin otwiera sklep w Hiszpanii, w 1996 powstają sklepy w Polsce i we Włoszech. Kolejne lata to dalszy rozwój sieci w Europie i ekspansja poza kontynent. W markecie budowlanych LEROY MARLIN znajdziemy asortyment budowlano-dekoracyjny.

JULA to szwedzka firma, która rozpoczęła działalność w 1979 roku. Początkowo JULA funkcjonowała pod nazwą JULAKOPEN i zajmowała się produkcją i sprzedażą łuparek do drewna. Na początku lat 80 firma rozszerzyła asortyment o spawarki, tokarki, sprężarki i wiele innych profesjonalnych narzędzi i maszyn. W 1984 roku powstała firma JULA POSTODER AB zajmująca się sprzedażą wysyłkową. W 1991 roku powstał pierwszy stacjonarny sklep JULA, a wkrótce cała sieć marketów JULA. Po sukcesie sprzedaży wysyłkowej właściciele rozpoczęli ekspansję marki początkowo na kraje skandynawskie, a następnie resztę Europy. W Polsce otworzono pierwszy sklep JULA w 2011 roku. Obecnie na polskim rynku jest 11 multimarketów JULA i z oficjalnych informacji wynika, że JULA planuje dalszy rozwój sieci w Polsce. Wśród asortymentu znajdziemy narzędzia, maszyny, artykuły budowlane, dekoracyjne, oświetleniowe, motoryzacyjne, coś dla osób lubiących aktywny wypoczynek oraz działy gospodarstwa domowego.

BRICO MARCHE - To sieć sklepów i marketów budowlanych franczyźnianych, należących do GRUPY MUSZKIETERÓW. Obecnie w Polsce jest 154 sklepy, ale grupa zapowiada kolejne 200. Grupa przejęła popularne kilka lat temu markety budowlane NOMI. W asortymencie BRICO MARCHE znajdziemy materiały budowlane, dekoracyjne, ogrodowe, rekreacyjne i dla majsterkowiczów.

Ocena: 5.0

Komentarze