Rodzaje bram garażowych i ich cena

Brama garażowaPamiętajmy, że decyzję o wyborze rodzaju bramy garażowej najlepiej podjąć przed rozpoczęciem budowy domu. Niektóre modele wymagają bowiem wolnej przestrzeni na podjeździe albo wyższego nadproża w garażu.

Rodzaje bram garażowych

Brama rozwierana
Tego typu modele były powszechne przed laty, natomiast obecnie spotyka się je coraz rzadziej. Należy wiedzieć, że ich konstrukcja to jeden lub dwa skrzydła, umocowane na zawiasach na bocznych ościeżach garażu. Taka brama otwiera się na zewnątrz, co może stanowić problem na posesji, gdzie wjazd do miejsca postojowego jest krótki. Innym mankamentem modeli rozwieranych jest niekomfortowe korzystanie porą zimową, kiedy ruch bramy może utrudniać zalegający na podjeździe śnieg. Wersje rozwierane dwuskrzydłowe, bez ocieplenia, od wiodących producentów kosztują obecnie 1800-2000 zł.

Brama uchylna
Tego typu modele były jeszcze do niedawna najbardziej popularne. Plusem takich modeli jest przystępna cena, prosta konstrukcja i nieskomplikowany montaż. Skrzydło, unosząc się na prowadnicach, najpierw zachodzi nad auto, a potem chowa się pod sufitem garażu. Tego typu bramy wykonuje się przede wszystkim z stali i aluminium, co gwarantuje ich trwałość. Natomiast estetykę może podnieść okładzina z drewna albo PVC. Należy też wiedzieć, że bramy uchylne są uniwersalne, pasują do wielu otworów garażowych i możemy je stosować nawet w garażach z niskim nadprożem. Wystarczy, aby ten element miał 10 cm wysokości. Niestety znów, modele uchylne zazwyczaj nie są zbyt szczelne, co skutkuje uciekaniem z garażu ciepła. Ich wadą jest także to, że wymagają sporo miejsca na podjeździe - po otwarciu wysuwają się na 1-1, 5 metra. Należy też liczyć się z tym, że brama zajmie miejsce pod sufitem. Wyjątkiem są skrzydła uchylne wyposażone w mechanizm nożycowy, które nie potrzebują prowadnic podsufitowych. Wiedzmy też, że brama uchylna to obecnie najtańsze rozwiązanie. Ceny produktów przeznaczonych do otworu garażowego o standardowych wymiarach 2500 x 2250 mm zaczynają się od 700 zł. Kwota dotyczy bramy nieocieplonej, znów model z ociepleniem to wydatek rzędu nawet 2000 zł.

Brama segmentowa górna
Właśnie te bramy wypierają obecnie z rynku modele uchylne. Ich konstrukcja jest nieco bardziej złożona - skrzydło składa się z kilku segmentów, połączonych zawiasami, które zabezpieczone są uszczelkami. Taka budowa zapewnia, że łączenia chronione są przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, a bramę cechuje większa szczelność. Z kolei zasada działania bramy jest w ogóle nieskomplikowana - segmenty poruszają się na rolkach po prowadnicach zamontowanych do ścian i sufitu garażu. Po otwarciu bramy płaszcz chowa się pod sufitem. Warto wiedzieć, że do budowy profili wykorzystuje się głównie stal ocynkowaną o różnej grubości, która pokrywana jest blachą stalową. Wykończenie to zwykle powłoka z farby proszkowej albo okleina wykonana z drewna, tworzywa sztucznego lub aluminium. Aby zwiększyć termoizolacyjność, profile wypełniane są materiałem izolacyjnym, przede wszystkim pianką poliuretanową bądź styropianem. Duża popularność bram segmentowych wynika przede wszystkim z tego, że zajmują niedużo miejsca. Nie ma znaczenia długość podjazdu, bowiem skrzydło nie wysuwa się poza obrys garażu. Możemy je montować również wtedy, kiedy wyjazd z niego znajduje się w pobliżu chodnika czy ulicy, a nawet w linii ogrodzenia. Sporą zaletą tych modeli jest też łatwość obsługi i wspomniana wcześniej szczelność, zapewniająca to, że z garażu będzie uciekać mniej ciepła. Te bramy świetnie nadają się więc do garaży ulokowanych w bryle domu. W przeciwieństwie do wyrobów uchylnych, możemy je też montować w otworach o łukowatym kształcie. Podobnie jak w przypadku modeli uchylnych, spory wpływ na cenę bramy ma zastosowane ocieplenie. Nieocieploną bramę kupimy w markecie budowlanym już za około 1500 zł. Model z termoizolacją renomowanego producenta kosztuje natomiast od 2500 zł.

Brama segmentowa boczna
Należy widzieć, że pod względem konstrukcyjnym taka brama nie różni się od modelu segmentowego górnego. Znów inne jest ustawienie skrzydła i mechanizmu jezdnego - segmenty zorientowane są pionowo i po otwarciu zachodzą na jedną ze ścian garażu. Poruszają się po prowadnicach zamontowanych nie po bokach, ale na suficie i w podłodze garażu. Modele boczne znakomicie więc sprawdzają się w niższych, lecz szerszych garażach. Ich pozostałe zalety są podobne jak ma to miejsce w przypadku modeli górnych. Dodatkową jest ta, że do garażu, w którym brama stanowi jedyne wejście, możemy dostać się szybciej. Przykładowo - kiedy chcemy wprowadzić do niego rower, nie musimy czekać do momentu, aż brama całkowicie się otworzy. Ich minusem jest to, że zajmują boczną ścianę, a ponadto w dolnej prowadnicy zbierają się zanieczyszczenia. Pamiętajmy też, że modele boczne są mniej popularne od górnych, trudniej jest je kupić, a co za tym idzie, wyższa jest ich cena. Za markową bramę z ociepleniem zapłacimy 4000-6000 zł.

Brama rolowana
Jeszcze do niedawna takie bramy były stosowane bardzo rzadko, jednak obecnie spotyka się je coraz częściej. Pod względem konstrukcyjnym przypominają roletę okienną. Skrzydło bramy tworzą wąskie, kilku centymetrowe lamele wykonane ze stali lub aluminium. Wypełnione mogą być pianką poliuretanową. Elementy te połączone są przegubowo na całej długości ramy, tworząc pancerz. Jest on nawijany na wał umieszczony w kasecie znajdującej się nad otworem wjazdowym do garażu. Główne zalety modeli rolowanych to komfortowa obsługa i duża szczelność - skutecznie chronią miejsce postojowe przed stratami ciepła, chociaż z powodu licznych połączeń, są pod tym względem gorsze od segmentowych. Ich plusem jest też to, że zajmują niedużo miejsca. Warto je więc wybrać w sytuacji, kiedy podjazd jest krótki. Pamiętajmy, że należy jednak wygospodarować przestrzeń na kasetę - nadproże musi mieć 30-35 cm wysokości. W garażach z odpowiednio wysokim otworem wjazdowym możemy ją zamontować pod nadprożem. Inne, niestety niezbyt estetyczne rozwiązanie, to przymocowanie mechanizmu na zewnątrz garażu, nad otworem wjazdowym. Jeszcze do niedawna bramy rolowane były najdroższe ze wszystkich. Natomiast obecnie, wraz z ich upowszechnieniem się, ceny spadły. Najtańszy model kupimy już za około 1700 zł. Znów markowe wyroby kosztują przynajmniej 2000-3000 zł.

Komentarze