Bramy garażowe - rodzaje

Brama garażowa w domu jednorodzinnymGeneralnie rodzaje bram garażowych to: uchylne, segmentowe, rozwieralne i rolowane (roletowe). W ostatnich latach najbardziej popularnymi bramami są bramy segmentowe - ciepłe, mocne, komfortowe (wygodne) w obsłudze. Pasują zarówno do domów nowoczesnych jak i tradycyjnych. Jak wygląda montaż i jaka jest charakterystyka oraz funkcje bram?

1. Bramy rolowane (roletowe)

Bramy rolowane (roletowe) - przeważnie montowane są wewnątrz garażu, czyli za otworem. Ale pamiętajmy o tym, że możliwe jest również umieszczenie takiej bramy w otworze. Jest jednak warunek - musiałby on być bardzo wysoki, bowiem znaczną część światła przejazdu zajęłaby kaseta. Ten rodzaj bramy zamocowanej przed otworem to czasem ostatnia deska ratunku, w sytuacji kiedy nie możemy zastosować żadnej innej. Należy wiedzieć, że do montażu kasety bram roletowych standardowej wysokości potrzebna jest ściana o wysokości 30 cm nad otworem i filarek o szerokości 20 cm po tej stronie, po której umieszczony będzie napęd. Należy wiedzieć, że płaszcz bramy zwija się do kasety z wałkiem wewnątrz albo na nieosłonięty wałek. Wielkość kasety zależy od wysokości bramy - im wyższa brama, tym więcej roletek musi się zmieścić w bębnie. Warto dodać, że brama roletowa boczna wymaga podobnych warunków jak segmentowa tego typu.

Rolowana brama garażowa
Rolowana brama garażowa

2. Bramy uchylne

Bramy uchylne - są osadzone w otworze lub za nim, czyli wewnątrz garażu. Takie bramy z reguły są lekkie, stanowią tylko płaty blachy trapezowej na konstrukcji nośnej. Ponieważ mają próg o wysokości mniej więcej 3 cm, powinno się przed jej montażem zrobić wylewkę w garażu. Obecnie na rynku dostępna jest również brama uchylna z gumową listwą dociskową. Należy wiedzieć, że otwiera się ją sprężynami naciągowymi umieszczonymi w pionowych prowadnicach zamocowanych do ścian po bokach. Ta brama unosi się i chowa pod sufitem oraz jest utrzymywana w prowadnicach poziomych. Aby można było ją zamontować wewnątrz garażu, potrzebne będzie 10-12 cm ściany nad otworem i po bokach. Znów żeby móc ją zamocować w otworze, na umieszczenie prowadnic będzie trzeba przeznaczyć 4-6 cm wysokości ściany. W trakcie montażu bramy uchylnej w otworze musimy pamiętać, że ościeżnica, prowadnice z mechanizmem otwierającym i próg zajmują sporo przestrzeni. Światło przejazdu zmniejszy się o mniej więcej kilkanaście centymetrów na wysokość i szerokość.

3. Bramy rozwieralne

Bramy rozwieralne - mogą być montowane zarówno przed otworem lub w otworze. Z reguły umieszcza się je niezbyt głęboko w otworze, tak że są zlicowane ze ścianami obok. Takie bramy nierzadko są budowane z drewna. Są też dosyć masywne, więc wymagają solidnej konstrukcji. Rama ościeżnicy może mieć 4-5 cm szerokości. Należy pamiętać o tym, że w wypadku montażu wewnątrz otworu stracimy kilka centymetrów z każdej strony w świetle wjazdu. Bramy rozwieralne możemy otwierać automatycznie za pomocą napędu w postaci ramion poruszających skrzydłami. Siłowniki możemy umieścić na skrzydłach po stronie wewnętrznej. Ale jeśli brama będzie się otwierać tylko do kąta 90 stopni, światło bramy może się znacznie zmniejszyć. Więc rozwiązanie to nie jest komfortowe. O wiele lepszym rozwiązaniem będzie zamontowanie bramy w otworze z napędem o ramionach łamanych. Należy wiedzieć, że siłowniki mogą być umieszczone na ścianie obok, lecz to wymaga co najmniej kilkunastu centymetrów wolnej przestrzeni po obu stronach bramy dwuskrzydłowej.

Rozwierna brama garażowa
Rozwieralna brama garażowa

4. Bramy segmentowe

Bramy segmentowe - możemy je instalować zarówno w otworze lub za nim. Praktyka jednak pokazuje, że te bramy montowane są niemal wyłącznie wewnątrz garażu. Bezwzględnie warto powiedzieć, że są to obecnie najbardziej popularne, najcieplejsze i najbardziej wygodne bramy garażowe. Warto wiedzieć, że część producentów w bramach mniejszych rozmiarów (do 300 cm szerokości i do 250 lub 262,5 cm wysokości) montuje sprężyny naciągowe, a do bram dużych i ciężkich, na przykład drewnianych, zaleca skrętne, które są nieco droższe. Dodajmy, że są także producenci, którzy stosują wyłącznie ten drugi rodzaj sprężyn. Należy wiedzieć, że przy sprężynach naciągowych ściana nad otworem musi mieć wysokość co najmniej 17 cm, bez względu na to, czy brama będzie otwierana ręcznie, czy automatycznie. Sprężyny skrętne mogą być mocowane w kilku pozycjach zależnie od wielkości dostępnej przestrzeni pod sufitem. Najbardziej popularne prowadzenie normalne ze sprężynami umieszczonymi poziomo z przodu bramy nad otworem możemy zrealizować, kiedy jest tam wolne miejsce o wysokości co najmniej 21 cm. Natomiast kiedy nie mamy odpowiedniej przestrzeni, za dopłatą można przygotować niskie z mechanizmem sprężyn skrętnych montowanych na suficie na końcu prowadnic, równolegle do otworu. W tym wypadku minimalna wysokość ściany nad otworem powinna wynosić 13 cm. Znów jeśli mamy jeszcze mniej miejsca, ale co najmniej 8 cm wysokości, za dopłatą stosuje się niskie prowadzenie z napędem szynowym. Kiedy garaż jest bardzo wysoki i mamy dużo miejsca nad otworem, wykonywane jest wtedy prowadzenie wysokie, które również jest rozwiązaniem niestandardowym, a więc droższym. Ponadto za dopłatą prowadzenie można zainstalować nawet na ścianach z boku. Bramy segmentowe wykonywane są także w wersji bocznej (wspomnieliśmy o tym podczas omówienia bram rolowanych), czyli jako otwierane na bok. Jest to droższe rozwiązanie, ale komfortowe, bowiem taka brama może pełnić funkcję drzwi. Warto wiedzieć, że prowadnice są umieszczane na ścianie nad otworem i z boku bramy oraz w posadzce. Na zamocowanie prowadzenia potrzebna jest przestrzeń o wysokości około 10 cm, za to fragment ściany, na której będzie napęd, powinien mieć co najmniej 20 cm szerokości. Warto dodać, że zalecane jest to, aby przed montażem bramy bocznej podłoga w garażu nie była wykończona, bowiem wtedy można jeszcze zrobić próg zagłębiony w posadzce.

Ważna uwaga - aby skrzydło nie opadło w każdej bramie musi być zastosowany mechanizm zapobiegający jego opadnięciu w razie pęknięcia sprężyny.

Kiedy zalecane jest wstawienie bramy garażowej z napędem?

Brama garażowa otwierana automatycznie to w zasadzie niezbędne wyposażenie każdego nowo budowanego domu jednorodzinnego. Pamiętajmy o tym, że świetnym (bardzo dobrym) rozwiązaniem będzie także skorelowanie napędu bramy garażowej z napędem bramy wjazdowej, abyśmy mogli je otwierać jednym pilotem. Nie jest zalecane kupowanie osobno bramy i osobno napędu w innej firmie (albo u producenta tylko napędów), bowiem będzie to droższe, a i nie zawsze warunki gwarancji będą optymalne - warto wiedzieć, że pewne funkcje mogą być niedostępne ze względu na różne pochodzenie składników zestawu brama-napęd. Warto wiedzieć, że jeśli producent dobiera napęd do swojej bramy, wtedy całość objęta jest odpowiednią rękojmią lub gwarancją. Jaką moc mają siłowniki? Siłowniki przeznaczone do lekkich bram pojedynczych z reguły mają moc 600-800 N, a do ciężkich oraz podwójnych - 1000 N. Na obudowie siłownika znajduje się lampka, która włącza się wraz z jego uruchomieniem i oświetla wnętrze garażu. Pamiętajmy o tym, że podczas wjazdu lub wyjazdu nie będziemy musieli korzystać z dodatkowego oświetlenia. Można śmiało stwierdzić, że napęd stanowi samoistny zamek do bramy - i to elektroniczny zamek dobrej klasy, który ma bardzo dużą liczbę kombinacji kodu otwierającego. Należy wiedzieć, że obecnie a napędach stosowany jest kod dynamicznie zmienny - każde naciśnięcie pilota generuje nową sekwencję cyfr. Jakie są jeszcze wykorzystywane technologie? Wykorzystywane są również technologie, które mają zastosowanie w bankowości internetowej do zabezpieczenia transakcji. Wykorzystuje się zdalne piloty do obsługi takiej bramy. Najwłaściwiej będzie wybrać urządzenie wielokanałowe, ponieważ będzie można nim obsługiwać również bramę wjazdową, rolety, a nawet co ciekawe - drzwi wejściowe.

Brama garażowa na pilota
Brama garażowa na pilota

Warto też wiedzieć, że brama zamykana automatycznie powinna być wyposażona w mechanizm otwierania ręcznego na wypadek kiedy nie będzie prądu. Pod sufitem na listwie jezdnej wisi linka wysprzęglająca. Po jej pociągnięciu bramę możemy otworzyć ręcznie. Jeśli znów do garażu nie ma innego wejścia, wtedy mechanizm ten powinien być połączony z klamką zewnętrzną - umożliwi ona otworzenie bramy.

Komentarze