Transport materiałów na budowie

Transport materiałów na budowieZastanawiałeś się kiedyś, jak transportuje się ciężkie materiały na budowie? Kiedyś robiono to tylko za pomocą siły własnych mięśni, dziś pracę usprawniają maszyny, chociaż nie zawsze. Decydując się na zawód związany z budowlanką, możesz zastanawiać się, czy podołasz ciężkiej pracy fizycznej na budowie. Bo jest to ciężka, fizyczna praca, gdzie najbardziej obciążone są własne mięśnie.

Im większa budowa, tym więcej udogodnień. Stosuje się tutaj więc wiele urządzeń, które ułatwiają pracę, w tym transport ciężki materiałów budowlanych na duże odległości i spore wysokości. Wśród nich żurawie i dźwigi. Zresztą, operator dźwigu lub żurawia to wymagająca funkcją, trzeba zdać odpowiednie egzaminy, dzięki którym możesz na takich urządzeniach pracować. Mała budowa z kolei lekki sprzęt transportowy, najczęściej ręczny lub zmechanizowany. Tutaj nie potrzebujesz żadnych uprawnień, a wystarcza z reguły krótkie szkolenie z zasad BHP, czyli bezpieczeństwa i higieny pracy.

Transport materiałów budowlanych w poziomie

Do transportu, umówmy się, poziomowego, służą… znane od wieków, taczki. To wcale nie śmieszne, a taczka do dziś jest podstawowym urządzeniem na budowie, służącym do przewożenia ładunków o różnej konsystencji, od kruszyw, zaprawy po płynną zaprawę. Taczki najczęściej są jedno lub dwukołowe, a dwukołowe nalezą do stabilniejszych, mają większą ładowności, a są trudniejsze do manewrowania. Sprawdzają się najlepiej na powierzchniach utwardzonych. Jednokołowymi łatwiej manewrować i niemal wszędzie wjadą. Taczki przeznaczone na budowę budowane są ze stali, a plastikowe mają zastosowanie w ogrodach. Standardową pojemność taczek określa się w litach, czyli mogą pomieścić 85, 110 lub 130 litrów. by można je było bezpiecznie postawić, posiadają specjalną parę podpórek, co zapewnia im stabilność. Na budowie sprawdzają taczki o oponach z litej gumy, co zapobiega przebiciu opony. Urządzeniem mocno ułatwiającym pracę jest taczka mechaniczna, gdzie pojemnik jest zamocowany na czterokołowym podwoziu, a przednie koła napędza silnik spalinowy. Mimo, że taczak napędzana jest mechanicznie, to obsługujący ją porusza się za nią pieszo, steruje urządzeniem za pomocą osadzonych wyżej uchwytów, na których znajdują się manetki, obsługujące silnik i hamulec. Zaletą taczek mechanicznych jest większa nośność niż zwykłych taczek. Ich pojemnik z reguły można przechylać do przodu, co z kolei ułatwia rozładunek. W trudnym terenie taczki mechaniczne wyposażone są w podwozie gąsienicowe.

Wózki i wyciągarki

Mnóstwo modeli i wariantów wózków ma zastosowanie na placach budowy. Najczęściej są to japonki, czyli wózki dwukołowe lub platformowe, osadzone na czterech kołach. Na dużej budowie możesz też zobaczyć duży wózek szynowy, samowyładowczy. Wózki są większe od taczek, mają pojemność od 180 d0 300 litrów, ich koła mogą być wykonane z metalu lub też posiadać gumowe dętki. Mają cztery koła, jedna parę obrotową, ułatwiającą manewrowanie. Wozi się nimi gotowe mieszanki zapraw lub gotowej mieszanki betonowej.

Na budowach stosowane są również wózki widłowe. Są to konstrukcje specjalnego rodzaju, wysoko zawieszone, z dużymi kołami i głębokim bieżnikiem opon. Wymagają równego podłoża, dlatego też stosowane są najczęściej na dużych budowach. Napędzane są gazem z butli lub posiadają napęd elektryczny. Aby zostać kierowcą wózka widłowego trzeba mieć odpowiednie uprawnienia, potwierdzone egzaminem. Wózki widłowe służą do przewożenia na widłach lub na założonej na nie palecie materiałów budowlanych, ale nie tylko. Czasem wózki widłowe mają dodatkowe wyposażenie w postaci pojemników samowyładowczych, w których można transportować kruszywa, zaprawy i płyny. Wózkiem widłowym przewieziesz ładunek o masie do 3,5 tony. Niektóre modele wózków mogą również unieść ładunek na wysokość do 4 metrów.

Transport materiałów na budowie

Transport materiałów do góry, czyli w pionie

Transport materiałów na budowie odbywa się nie tylko poziomo, ale też i pionowo. Do tego celu służą między innymi wyciągarki. Najprostsze to wciągarki ręczne, często konstruowane samodzielnie na budowie, wypierane powoli przez wyciągarki elektryczne. Wyciągarki zbudowane są ramienia z systemem bloczków, mechanizmu nawijania i odwijania liny. W elektrycznych wyciągarkach znajduje się silnik, oraz stalową linkę. Na końcu liny, na kauszy, mocowany jest hak. Wyciągarki wymagają specjalnej, solidnej konstrukcji i naprawdę stabilnego i dobrego mocowania. Konstrukcja, do której mocuje się wyciągarkę, zaczepiana jest do muru lub do rusztowania.

Wyciągarki pochyłe to widok, który kojarzy się ze zdjęciami odbudowywanej po wojnie Warszawy. Wyglądają jak duże, łamane pod kątem drabiny, napędzane silnikiem elektrycznym, wyposażone w mechanizm nawijania i odwijania linek, poruszających w górę lub w dół platformę do transportowania ładunku, która porusza się po ramionach wyciągarki, tak jak po szynach. Wyciągarki pochyłe, nazywane też windami dekarskimi, służą do wyciągania na przykład pokrycia dachowego na dach budynku.

Dźwigi i żurawie do zadań specjalnych

Na naprawdę ogromnych placach budowy widzi się dźwigi. Najczęściej są to urządzenia wynajmowane przez firmy budowlane. Najczęściej firmy zajmujące się wynajmem dźwigów dostosowują parametry urządzenia do potrzeb firmy budowlanej. Urządzenie przydatne do przenoszenia belek stropowych, zbroje, dachówek, belek łączących, dachówki czy innych materiałów. Dźwigi pracują zresztą nie tylko n budpwoe, przydatne są podczas prac naprawczych na wysokościach, przy relokacji maszyn w fabrykach. Dźwig to urządzenie kosztowne, a aby zostać jego operatorem potrzeba lat nauki i praktyki. Dlatego też wynajem dźwigów jest najbardziej opłacalny.

Autor: www.dzwigi-krym.pl.

Komentarze